mandag 1. oktober 2012

Ein digital kvardag

I dag omgir vi oss med mange digitale media som vi blir meir og meir avhengige av. Frå barn er ganske små, lærer dei å bruke forskjellige duppedingser i varierande grad. Vi må regne med at det blir viktigare med tida at alle kan meistre og sjå nytten av å bruke disse også.

Nettbrett er noe som de fleste har i huset nå og det finnes en rekke pedagogiske spill som har til hensikt å lære barn ulike ferdigheter. Det kan være "lese" ordbilde og "regne" av tallbilde. Ettervart som barna blir eldre er det andre muligheiter til læring, som lesetrening eller avanserte regnespel. Strategispill lærer barna å tenke nye løysningar og se andre muligheiter enn de tradisjonelle, slik at de tener ekstra poeng. For barna vil det være poengsanking som er målet, men her sniker det seg jo inn lærdom så da er det jo ikkje så galt at det ikkje er godt for noko. Eg meiner ikkje at alle spill er bra og at det skal spilles spill ukritisk, men noen spill kan være mye lærdom i, og i passende mengde.

3 kommentarer:

  1. Gode eksempler på digital teknologi rundt oss og hva vi bruker den til. Da jeg leste innlegget ditt, kom jeg til å tenke på om utviklinga mot sammensmelting av teknologi og plattformer (konvergens) i smarte telefoner og nettbrett fører til mer overfladisk bruk og dermed fordumming. Mye av det beste du kan bruke en pc (med stor, god skjerm) til, fungerer dårlig eller ikke i det hele tatt på små skjermer og ditto tastatur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er jeg ikke enig i. Jeg bruker min telefon som en datamaskin når jeg ikke har tilgang på pc og det fungerer ganske godt som substitutt.

      Slett
  2. Jeg liker også muligheten å veksle mellom nettbrett, mobil og PC ut fra behov og tid. Mobilen er lett tilgjengelig for lesing av nettaviser og mail. Enhver dings til sitt bruk :)

    SvarSlett